'Konijn, ik ben levend. Ik adem, en ik beweeg, dus ik leef. Is dat duidelijk? Welke beproevingen ook komen, ik leef.' Hij zoog de borst vol adem en stapte in bed. 'Het is gezien,' mompelde hij. 'het is niet onopgemerkt gebleven.' Hij strekte zich uit en viel in een diepe slaap.



10 november 2005

Theodore Dalrymple

Vanavond was er in Netwerk een fascinerende reportage van Pieter van Langevelde en Sander Rietveld: een portret van Theodore Dalrymple, een Engelse psychiater die vrij uitgesproken opvattingen heeft over de onderklasse die in diverse Europese landen ontstaan is. Aan de hand van beelden van de Tokkies velde hij een tamelijk vernietigend oordeel: zeg lang genoeg dat armoede tot criminaliteit leidt, en de mensen gaan het nog geloven ook.

Zie hier de aankondiging op de Netwerk-website met een uitgebreide versie van het interview.

Een kleine googulatie geeft ook een paar aardige hits.

Toevoeging 14 november: vanochtend interview met Dalrymple in Trouw, alhier te lezen.