'Konijn, ik ben levend. Ik adem, en ik beweeg, dus ik leef. Is dat duidelijk? Welke beproevingen ook komen, ik leef.' Hij zoog de borst vol adem en stapte in bed. 'Het is gezien,' mompelde hij. 'het is niet onopgemerkt gebleven.' Hij strekte zich uit en viel in een diepe slaap.



08 september 2005

Shortlist Man Booker Prize

Vandaag zijn de vijf boeken bekendgemaakt die het dit jaar gehaald hebben tot de shortlist voor de Man Booker Prize, de belangrijkste prijs voor literaire romans in het Engelse taalgebied. De uitverkorenen: John Banville met The Sea, Julian Barnes met Arthur & George, Sebastian Barry met A Long Long Way, Kazuo Ishiguro met Never Let Me Go, Ali Smith met The Accidental en Zadie Smit met On Beauty.

Interessant genoeg staan Salman Rushdie en J.M. Coetzee, absolute literaire reuzen die de prijs allebei al een keer wonnen (Coetzee zelfs twee keer), niet op de lijst. Misschien maar beter ook: zo'n prijs moet je eigenlijk maar één keer in je leven winnen.

Op de site van de Man Booker Prize wordt een kleine toelichting gegeven op ieder boek.

De winnaar wordt bekendgemaakt op 10 oktober.