'Konijn, ik ben levend. Ik adem, en ik beweeg, dus ik leef. Is dat duidelijk? Welke beproevingen ook komen, ik leef.' Hij zoog de borst vol adem en stapte in bed. 'Het is gezien,' mompelde hij. 'het is niet onopgemerkt gebleven.' Hij strekte zich uit en viel in een diepe slaap.



09 augustus 2005

Over de URL van deze weblog

Lezen etcetera. Ik ging er al heel even op in toen ik op 31 mei de allereerste post neerzette: deze titel is allesbehalve origineel. Ik heb hem geleend van Pieter Steinz, literair redacteur van het NRC Handelsblad, die in 2003 kwam met het fantastische boek Lezen etcetera; gids voor de wereldliteratuur. Al heel snel bedacht ik dat het misschien toch niet zo handig was om de weblog zelf 'lezen etcetera' te noemen, vandaar dat ik kwam met 'niet onopgemerkt', twee woorden uit de laatste zin van De avonden van Gerard Reve.

Desondanks is het hoog tijd om Steinz recht te doen en hier iets te schrijven over zijn gids voor de wereldliteratuur. In dit boek wordt een web van relaties gesponnen tussen literaire werken over de hele wereld. Achtereenvolgens vinden we (aldus de achterflap) 416 karakteriseringen van auteurs uit 26 taalgebieden, van Abdolah tot Zweig.
Vervolgens: 104 samenvattingen van klassieken uit de wereldliteratuur, 52 literaire schema's rond beroemde boeken met invloeden en leessuggesties en 26 quizzen rondom literaire thema's.

Een voorbeeld: de door mij bewonderde J.M. Coetzee wordt gekarakteriseerd op pp. 68-69. Er wordt een 'lees verder'-lijstje gegeven en een schema van invloeden rond Coetzees boek Disgrace (In ongenade) waarmee hij in 1999 de Booker Prize won. We leren van Steinz dat Disgrace beïnvloed is door het bijbelboek Job, door King Lear van Shakespeare en getekend wordt door de morele inzet van F.M. Dostojevski, die zich (aldus Steinz) in met name Misdaad en straf bezighield met schuld, schande en boete.
Tenslotte vinden we een lijstje 'Wat te lezen na 'Disgrace'?', met tien suggesties variërend van Een mond vol glas van Henk van Woerden (over de apartheid) tot W.F. Hermans' Nooit meer slapen (over een wetenschapper die te gronde gaat).

Blijft over één probleem: wie kan in vredesnaam ooit al het moois lezen dat Steinz hier tussen twee kaften verzameld heeft?