'Konijn, ik ben levend. Ik adem, en ik beweeg, dus ik leef. Is dat duidelijk? Welke beproevingen ook komen, ik leef.' Hij zoog de borst vol adem en stapte in bed. 'Het is gezien,' mompelde hij. 'het is niet onopgemerkt gebleven.' Hij strekte zich uit en viel in een diepe slaap.



30 juli 2005

Marathon-interviews

Heel even onttrekt de VPRO zich deze zomer weer aan de ijzeren greep waarmee de vaste stramienen de programmering op Radio 1 in hun greep hebben, heel even heb je het idee 'dit is heel ouderwets' maar dan word je (als je geluk hebt) meegesleept en volg je als een klein bootje drie uur lang het grote schip dat naar open water wordt gesleept.

Ik prijs mezelf dus stiekem gelukkig dat ik de afgelopen vijf vrijdagochtenden druk of afwezig was. Stel ik was thuis geweest, dan was ik reddeloos gevallen voor de marathon-interviews die de VPRO deze zomer op Radio 1 heeft uitgezonden. Nu kan ik de interviews alsnog beluisteren op de VPRO-site - in meer hedendaagse brokken van een uur.

De geïnterviewden zijn achtereenvolgens Marcel van Dam, Hans Boutellier, Guus Hiddink, Hannah Belliott, Thomas Rosenboom. En vergeet niet het interview met minister J.P.H. Donner dat op oudejaarsdag 2004 een eerdere serie afsloot.