'Konijn, ik ben levend. Ik adem, en ik beweeg, dus ik leef. Is dat duidelijk? Welke beproevingen ook komen, ik leef.' Hij zoog de borst vol adem en stapte in bed. 'Het is gezien,' mompelde hij. 'het is niet onopgemerkt gebleven.' Hij strekte zich uit en viel in een diepe slaap.



01 juli 2005

Wiens wil geschiede?

Afgelopen avond op Nederland 1 een documentaire met de kwezelige titel 'Uw wil geschiede'. En ook nog eens bij de EO.

Maar wat een on-ge-loof-lijke film. Over gelovige mensen die onder invloed van gebedsgenezers alle medische diagnoses negeren die erop wijzen dat hun kindje niet levensvatbaar zal zijn. Immers, God heeft hen een wonder beloofd, dus (zelfs al moet het met een goddelijke vingerknip) hun kindje zal gezond geboren worden. Beelden van de gynaecoloog die hen zeer voorzichtig probeert voor te bereiden op het ergste worden afgewisseld met beelden van de twee aspirant-ouders in een winkel voor kinderwagens.

Natuurlijk kloppen de diagnoses en sterft het jongetje al heel snel na de geboorte. En wat zeggen de charismatische gelovigen? God heeft macht om hem uit de dood op te wekken. Oef wat hardleers.

Toch dapper van de EO dat zij deze film uitzendt die een aberratie van het christelijke geloof zo onverhuld aan de kaak stelt.

Dit is de bijbehorende pagina op de EO-site; wellicht is de film binnenkort te vinden op Uitzending gemist