'Konijn, ik ben levend. Ik adem, en ik beweeg, dus ik leef. Is dat duidelijk? Welke beproevingen ook komen, ik leef.' Hij zoog de borst vol adem en stapte in bed. 'Het is gezien,' mompelde hij. 'het is niet onopgemerkt gebleven.' Hij strekte zich uit en viel in een diepe slaap.



26 juni 2005

'Tribe' op BBC2


ftribe3
Originally uploaded by Hugo Louter.
Vanavond gekeken naar 'Tribe' op BBC2, waarin ontdekkingsreiziger Bruce Parry een tijdje doorbrengt bij de mensen van het Suri-volk in Ethiopiƫ. Een volk dat de verlichting niet heeft meegemaakt, dat je zonder veel moeite als 'achterlijk' zou kunnen bestempelen, maar dat tegelijkertijd een heel eigen beschaving en rationaliteit bezit.

Alles bij elkaar geen reden om romantisch over te doen, want het leven is er hard. Maar het zet de westerse beschaving wel in een ander daglicht. En de grote vraag: zijn deze mensen geholpen met westerse waarden en Kalasjnikovs? Een onmogelijk dilemma.
Nu al weigeren sommige meisjes mee te doen aan het ritueel waarbij de onderlip zover worden uitgerekt dat er een 'lipplaat' tussen past. Een foto (zonder lipplaat) op deze pagina.

Hier lees je een artikel op de Telegraph-website over de avonturen van Parry.