'Konijn, ik ben levend. Ik adem, en ik beweeg, dus ik leef. Is dat duidelijk? Welke beproevingen ook komen, ik leef.' Hij zoog de borst vol adem en stapte in bed. 'Het is gezien,' mompelde hij. 'het is niet onopgemerkt gebleven.' Hij strekte zich uit en viel in een diepe slaap.



13 juni 2005

Kijktip voor moeders en dochters

Altijd interessant, ouder-kindrelaties.

Bij de KRO op zondagavond... en achteraf terug te zien op deze site

In de eerste aflevering van 'Moeder-dochter' een intensivering van het contact tussen een eenvoudige Brabantse gepensioneerde varkensboerin en haar dochter die - als enige van de familie - naar de grote stad Amsterdam trok en daar haar boterham verdient als kunstenaar. Wat me vooral opvalt is de geremdheid waarmee de moeder over (het werk van) haar dochter spreekt. Alsof een respectvolle verhouding kapot kan gaan aan een verschil van inzicht.
Ook het onvermogen om haar mening te uiten vind ik soms gewoon pijnlijk.