'Konijn, ik ben levend. Ik adem, en ik beweeg, dus ik leef. Is dat duidelijk? Welke beproevingen ook komen, ik leef.' Hij zoog de borst vol adem en stapte in bed. 'Het is gezien,' mompelde hij. 'het is niet onopgemerkt gebleven.' Hij strekte zich uit en viel in een diepe slaap.



02 juni 2005

Hoge opkomst referendum

Een klein statistisch onderzoek wijst uit dat de opkomst bij het referendum aanzienlijk is: de stemcommissie in schoolgebouw 'De Witte Poort' (kiesdistrict 2) had rond 20.00 al een opkomst van 68 procent gemeten.

Doodmoe word ik van alle mensen die denken nu eindelijk de kans te hebben om hun ongenoegen te ventileren richting de regering, de euro of iedereen die meer verdient dan zij. En van de mensen 'die er gewoon geen goed gevoel bij hebben' of die vinden dat het referendum hen door de strot wordt geduwd.
Dit is een moment dat je het recht hebt om beleid te beïnvloeden, maak daar dan ook gebruik van in plaats van aan te komen met dergelijke flauwekul.

Maar goed, men had nooit aan een referendum moeten beginnen. Sowieso werkt het instrument alleen in een land waar de algemene onvrede niet te hoog is.
Vervolgens moet de referendumvraag zó gesteld worden dat er een uitspraak volgt die in het algemeen belang is, en niet in een deelbelang of een oneigenlijk belang (deze laatste stelling met dank aan Fennand).