'Konijn, ik ben levend. Ik adem, en ik beweeg, dus ik leef. Is dat duidelijk? Welke beproevingen ook komen, ik leef.' Hij zoog de borst vol adem en stapte in bed. 'Het is gezien,' mompelde hij. 'het is niet onopgemerkt gebleven.' Hij strekte zich uit en viel in een diepe slaap.



01 juni 2005

George W. Bush haalt Abraham Kuyper aan

De Amerikaanse president hield op 21 mei de 'commencement speech' bij het afstuderen van de lichting-2005 op Calvin College in Grand Rapids, de bakermat van de Nederlandse immigranten in de VS waar het telefoonboek vol staat met mensen die luisteren naar namen als DeVries, Huizenga en Wagenmaker.

Ik vond het een prachtige speech... humoristisch maar ook met een appèl op de afgestudeerden om de wereld te veroveren.
Bush citeerde uit 'Democracy in America' van Alexis de Tocqueville en wees op Abraham Kuyper - met een verrassend goed klinkende 'ui' - als boegbeeld van de soevereiniteit in eigen kring.

Op deze site zijn foto's te vinden en een filmpje van de gehele toespraak.

Uit de berichtgeving blijkt overigens dat niet iedereen op Calvin erg blij was met de komst van Bush, iets dat uit de uitgebreide toejuichingen tijdens de plechtigheden niet blijkt.

technorati tags: , , ,