'Konijn, ik ben levend. Ik adem, en ik beweeg, dus ik leef. Is dat duidelijk? Welke beproevingen ook komen, ik leef.' Hij zoog de borst vol adem en stapte in bed. 'Het is gezien,' mompelde hij. 'het is niet onopgemerkt gebleven.' Hij strekte zich uit en viel in een diepe slaap.



01 juni 2005

Nixon-Kennedy in Rotterdam

Gisteravond vond in de Erasmus-universiteit een groot debat plaats tussen voor- en tegenstanders van het Europese Grondwettelijke Verdrag waarover de Nederlandse bevolking morgen in een referendum wordt geraadpleegd.
Het is onderdeel van een werkelijk onafzienbare rij discussies, Europa-avonden en debatten die de Nederlandse televisie dezer dagen domineert. Je kunt de tv niet aanzetten of het gaat over Europa. Afschuwelijk. Logisch ook, maar daar gaat deze post niet over.

Voor de mensen die de argumenten langzamerhand wel kennen en dus het geluid hadden uitgezet, was met name het debatje tussen de heren Van Aartsen (VVD) en Van As (LPF). Het deed me sterk denken aan het beroemde debat van Nixon en Kennedy (ik meen in 1962), waarin een inhoudelijk superieure, maar hakkelende, wegkijkende en zwetende Richard Nixon, het aflegde tegen een frisse en glimlachende John F. Kennedy. Met één verschil: in dit debat was Van Aartsen zowel verbaal als non-verbaal superieur. Hij veegde de vloer aan met de zenuwachtig overkomende Van As. Prachtige tv!

Ik stem vóór op 1 juni!

technorati tags: , , , , , , ,